Preporuka Muzeja Mimara

Povratak Home


Lazzaro Bastiani,
Poklonstvo mudraca



    U Muzeju Mimara čuva se slika za koju se smatralo da pripada slikarstvu kasne gotike. Na slici su prikazani Mudraci koji su se došli pokloniti novorođenom Spasitelju. Do njega ih je dovela zvijezda repatica, a zatekli su ga u štalici, kako leži na jaslama, okružena svetim Josipom, svetom Marijom, a uz njih volom i magarcem. Tako se ostvarilo proročanstvo proroka Izaije „Vol poznaje svoga vlasnika, a magarac jasle gospodareve“ (Izaija, 1,3).

    Likovi su na ovoj slici živi, osjećajnih i izražajnih lica. Prikazani u molitvi ili u razgovoru, zrače tjelesnom stvarnošću, karakterističnom za renesansu. Iza likova prostire se krajolik, rijeka koja vijuga, stablima obraslih obala, a u dnu je shematski prikazana utvrda, s četvrtastim višim tornjem u sredini.


Lazzaro Bastiani


    Lazzaro Bastiani (oko 1449. – nakon 7. ožujka 1512.)
    Lazzaro Bastiani mletački je slikar koji je u šezdeset godina rada naslikao mnoga značajna djela, ali i mnoga koja su vremenom zaboravljena. Jedno od tih zaboravljenih djela je mali likovni dragulj iz Zbirke Ante Topića Mimare. Za razliku od velikih oltarnih slika, za ovako male slike namijenjene obiteljskoj, intimnoj pobožnosti, nisu se radili ugovori pa tako nemamo pisanih dokumenata o njoj. Bastiani je potpisao samo šest svojih slika i one su puno reprezentativnijeg karaktera.

    Bastiani je bio učitelj velikome Vittoreu Carpacciju, a imao je radionicu s učenicima. Iz dokumenata u mletačkom arhivu možemo vidjeti da je za svoje slike prima iznose ravne onima koje su primali njegovi najpriznatiji suvremenici.

    Bastianijeva se djela čuvaju u važnim svjetskim zbirkama kao što je Frick Collection u New Yorku, Staatsgalerie u Štutgartu, Accademia Carrara u Bergamu, Museo Correr u Veneciji, Minneapolis Institute of Arts, Portland Art Museumu i dr.


Osvrt



    Bastianijeva slika Poklonstvo mudraca podudara se sa svim karakterističnim osobinama likovnog izričaja ovog autora što je dovelo do atribuiranja slike.

    Posebna pažnja posvećena je karakterističnom motivu brokatne tkanine koja se višestruko ponavlja na Bastianijevim slikama. Zaključuje se da je u pitanju komad dragocjene tkanine koja je bila dio opreme radionice, pa je višekratno korištena kao slikarski predložak.

    Potvrđivanje autorstva ove slike i otkriće Bastianijeva uzorka na brokatu za našu je, ali pogotovo svjetsku likovnu javnost, važan događaj i objavljivanje studije o njoj ukazuje i potvrđuje međunarodnu važnost Mimarine zbirke.